Dit is de lokale website van Univé Oost Mijn Univé Bel 088 3300 300 Maak een afspraak

Waterschade? Blijf rustig!

Tot twee keer toe waterschade in en om de woning.

Tot twee keer toe overkwam Martin Buschers uit Neede hetzelfde drama: waterschade in en om zijn woning. Oorzaak: een gesprongen waterleiding op 50 meter afstand van zijn huis. De tweede keer werd hij al bijna overspannen bij het idee wat hem allemaal te wachten stond. Het gedoe om alles te regelen is gewoon vervelend en kost veel tijd. Gelukkig had hij veel geleerd van de eerste waterschade in 2016. Hierdoor verliep de hele nasleep in 2019 een stuk prettiger. Deze tips deelt hij dan ook graag. Mocht het jou ooit overkomen, dan kun je maar beter goed voorbereid zijn…

Had ik maar…

Martin: “Ik schrok me dood toen ik in het Pinksterweekend van 2016 naar beneden kwam en alles, inclusief de tuin, onder water stond. Direct heb ik mijn laarzen uit de auto gepakt en ben ik gaan rondlopen in de buurt. Een kapotte waterleiding in de straat was de oorzaak. En omdat mijn boerderij uit het jaar 1900 zo’n 60 centimeter lager ligt dan de andere woningen in de buurt, was ik de dupe. Ik dacht meteen: hoe red ik al mijn spullen die onder water staan? Het was ‘s ochtends 6 uur en ik woon hier alleen met mijn hond. Gelukkig schoten de buren, die nauwelijks waterschade ondervonden, mij meteen te hulp en we begonnen mijn spullen te verplaatsen naar de opkamer nog voordat we ook maar iemand hadden gealarmeerd. Achteraf gezien was dit niet zo slim en had ik eerst foto’s moeten maken, Univé moeten inlichten en de brandweer moeten bellen om het water weg te pompen. Ik handelde uit intuïtie, want ik had geen idee waar ik moest beginnen. Ondertussen zat ik met een pincet de kentekenbewijzen van mijn auto en motor los te halen voordat het onleesbaar werd en vreesde ik voor de kluis met kostbare wapens die ik als jager in de kelder bewaarde. De piano was ook al niet meer te redden en tot overmaat van ramp was ook de kist met mijn persoonlijke fotocollectie van vroeger gevuld met water. Had ik mijn waardevolle spullen maar op zolder bewaard…”

“Wat ik heb geleerd van de eerste keer, is dat je altijd alle bonnetjes moet bewaren"

Martin

Rustig blijven

"Toen ik een paar uur later Univé Oost aan de lijn had, werd ik direct gerustgesteld. ‘Alles komt goed, als je maar rustig blijft’, zeiden ze. ‘We gaan je helpen om alle problemen zo snel mogelijk op te lossen.’ Er werd een expertisebedrijf ingeschakeld om de schade op te maken en Dolmans ging in opdracht van Univé aan de slag met het afpompen en dweilen van het water in huis. Nog geen 3 maanden voordat de eerste waterschade plaatvond, had ik me verzekerd bij Univé Oost. Daardoor wist ik dat ik me over de schadevergoeding geen zorgen hoefde te maken. Beide keren werd de totale schade op € 85.000,- getaxeerd, een flink bedrag dus, waarvan direct een voorschot werd uitgekeerd. Dat was al één zorg minder. Houd er wel rekening mee dat het schadebedrag altijd lager is dan het bedrag dat je nodig hebt om alles weer in oude staat terug te brengen. Zo kan voor bepaalde zaken, op basis van de ouderdom, een vergoeding op basis van dagwaarde plaats hebben.” 

Bonnetjes bewaren

“Wat ik heb geleerd van de eerste keer, is dat je altijd alle bonnetjes moet bewaren. Een digitaal bankafschrift is namelijk niet voldoende om de aanschafwaarde van een product te kunnen aantonen. Als je geen bonnetjes hebt, moet je over de waarde van je gehele inboedel in gesprek met het schadebedrijf en daar word je allerminst vrolijk van kan ik je verzekeren. Bovendien kost het je ontzettend veel tijd terwijl je gewone werk ook gewoon doorgaat. Omdat ik een kantoor aan huis heb op de eerste verdieping, kon ik ondertussen blijven doorwerken, zodat ik telkens de schilders, het keukenbedrijf, de elektricien en de schade-expert kon binnenlaten. Maar ik besef me dat dit niet voor iedereen te doen is en dat maakt het zo stressvol. Zeker omdat het wel 3 tot 6 maanden duurt voordat alles opgelost is. ” 

Samen doen

“De hele nasleep van deze waterschade moet je samen doorheen. Ook al lopen de emoties hoog op, probeer vriendelijk te blijven en duidelijk te communiceren want dan bereik je het meest. Ik ben Univé ontzettend dankbaar voor een aantal zaken die zij goed hebben geregeld: het geld dat direct op mijn rekening stond zodat ik verder kon, de lead die zij namen om het proces in goede banen te leiden en de acties die zij ondernamen om de oorzaak van het probleem aan te pakken. Zo hebben zij ervoor gezorgd dat Vitens, de waterleverancier, aansprakelijk is gesteld voor een deel van de schade en dat in 2019 de verouderde waterleiding is vervangen om herhaling te voorkomen. Omdat je al genoeg aan je hoofd hebt, is dat een geruststellende gedachte. Het hele proces vreet aan je, ik gun het dan ook niemand. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet te voorspellen…”

Jouw veilig thuis van morgen

Ben jij goed verzekerd in geval van waterschade? Maak een afspraak met een van onze adviseurs.

Maak een afspraak