Rustig blijven
"Toen ik een paar uur later Univé Oost aan de lijn had, werd ik direct gerustgesteld. ‘Alles komt goed, als je maar rustig blijft’, zeiden ze. ‘We gaan je helpen om alle problemen zo snel mogelijk op te lossen.’ Er werd een expertisebedrijf ingeschakeld om de schade op te maken en Dolmans ging in opdracht van Univé aan de slag met het afpompen en dweilen van het water in huis. Nog geen 3 maanden voordat de eerste waterschade plaatvond, had ik me verzekerd bij Univé Oost. Daardoor wist ik dat ik me over de schadevergoeding geen zorgen hoefde te maken. Beide keren werd de totale schade op € 85.000,- getaxeerd, een flink bedrag dus, waarvan direct een voorschot werd uitgekeerd. Dat was al één zorg minder. Houd er wel rekening mee dat het schadebedrag altijd lager is dan het bedrag dat je nodig hebt om alles weer in oude staat terug te brengen. Zo kan voor bepaalde zaken, op basis van de ouderdom, een vergoeding op basis van dagwaarde plaats hebben.”
Bonnetjes bewaren
“Wat ik heb geleerd van de eerste keer, is dat je altijd alle bonnetjes moet bewaren. Een digitaal bankafschrift is namelijk niet voldoende om de aanschafwaarde van een product te kunnen aantonen. Als je geen bonnetjes hebt, moet je over de waarde van je gehele inboedel in gesprek met het schadebedrijf en daar word je allerminst vrolijk van kan ik je verzekeren. Bovendien kost het je ontzettend veel tijd terwijl je gewone werk ook gewoon doorgaat. Omdat ik een kantoor aan huis heb op de eerste verdieping, kon ik ondertussen blijven doorwerken, zodat ik telkens de schilders, het keukenbedrijf, de elektricien en de schade-expert kon binnenlaten. Maar ik besef me dat dit niet voor iedereen te doen is en dat maakt het zo stressvol. Zeker omdat het wel 3 tot 6 maanden duurt voordat alles opgelost is. ”
Samen doen
“De hele nasleep van deze waterschade moet je samen doorheen. Ook al lopen de emoties hoog op, probeer vriendelijk te blijven en duidelijk te communiceren want dan bereik je het meest. Ik ben Univé ontzettend dankbaar voor een aantal zaken die zij goed hebben geregeld: het geld dat direct op mijn rekening stond zodat ik verder kon, de lead die zij namen om het proces in goede banen te leiden en de acties die zij ondernamen om de oorzaak van het probleem aan te pakken. Zo hebben zij ervoor gezorgd dat Vitens, de waterleverancier, aansprakelijk is gesteld voor een deel van de schade en dat in 2019 de verouderde waterleiding is vervangen om herhaling te voorkomen. Omdat je al genoeg aan je hoofd hebt, is dat een geruststellende gedachte. Het hele proces vreet aan je, ik gun het dan ook niemand. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet te voorspellen…”